Köpvillkor

  1. När du har sett ut en produkt du vill köpa klickar du på köp för att lägga produkten i Varukorgen. På samma sätt lägger du till ytterligare produkter i din varukorg.
  2. Efter att du har lagt alla produkter du önskar köpa i varukorgen går du till kassan.
  3. Kontrollera att alla de produkter du önskar köpa finns med i din varukorg. Vill du ändra antal eller ta bort någon produkt kan du göra det i kassan. Vill du lägga till en produkt i din varukorg letar du upp den som vanligt och klickar på köp för att uppdatera varukorgen, och klickar dig sedan vidare till kassan igen.
  4. Välj det betalningssätt du önskar använda. Läs mer om våra olika betalsätt & finansiering.
  5. Fyll i dina adress- och personuppgifter. Här kan du för vissa betalsätt enkelt låta hämta dina adressuppgifter från folkbokföringen, när du har fyllt i ditt personnummer, som då automatiskt förs in i formuläret. Du fyller även i den e-postadress och det telefonnummer (helst mobilnummer) du enklast nås på.
  6. När alla uppgifter är rätt ifyllda och du säkerställt att du lagt i rätt produkter i varukorgen väljer du att bekräfta din order genom att klicka på Slutför.
  7. När du bekräftar din order hanteras din betalning enligt villkoren för det betalningssätt du valt samt de leveranssätt som du önskar.
  8. Du kommer att få en orderbekräftelse via e-post som bekräftar att vi har mottagit din order.
  9. Du kommer även att få ett e-postmeddelande med en leveransbekräftelse i samband med att dina produkter lämnar vårt lager.

KLARNA CHECKOUT

Vi använder Klarna Checkout för privatkunder. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

För information om din betalning kontakta Klarna viaklarna.com/sv/kundservice

KORTBETALNING
Du kan alltid känna dig trygg i att handla med svenska kort utställda av VISA eller MasterCard. Vi samarbetar med Klarna, som är en ledande leverantör av betaltjänster via Internet och certifierade enligt kortindustrins nya skärpta säkerhetskrav PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). När du betalar med kort skickas du vidare till en säker sida där du tryggt fyller i dina kortuppgifter och genomför betalningen. När betalningen har godkänts skickas du tillbaka till vår hemsida där du får en bekräftelse på att ditt köp är genomfört.

DIREKTBETALNING
Vi erbjuder säker direktbetalning via din Internetbank, för dig som är kund i Handelsbanken; Nordea; SEB; eller Swedbank. Vid betalningen slussas du automatiskt till din Internetbank där du loggar in på vanligt sätt. Pengarna dras sedan direkt från ditt bankkonto i samband med att du godkänner transaktionen.

ÅNGERRÄTT – ENLIGT DISTANSAVTALSLAGEN
Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen. Det innebär att om du köper en vara på postorder eller via telefon, TV-shop eller Internet, har du möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot varan. Tänk på att du endast kan ångra köp av plomberade förbruksvaror, som till exempel DVD-filmer, leksaker etc., om plomberingen är obruten. Läs mer här:  Konsumentverket om ångerrätt

Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss betalar vi tillbaka ditt köpbelopp senast inom 10 dagar. Som kund betalar du själv eventuell returfrakt, och ångrad produkt ska alltid returneras i väsentligen oförändrat skick samt i originalförpackning med tillhörande emballage. Konsumenten ansvarar för risken vid returfrakt; denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Företag har inte rätt att returnera en produkt om produktförpackningen har öppnats.

GARANTI OCH REKLAMATIONSRÄTT – ENLIGT KONSUMENTKÖPLAGEN
Vi säljer alla nya produkter med 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Alla garantier gäller i Sverige. Begangnade varor sälj i befintligt skick om inget annat uppdes om den aktuella produkten.

Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.

Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen bland annat ha rätt att kräva fri reparation, omleverans av en ny felfri vara eller att häva köpet och få pengar tillbaka. Läs mer här:  Konsumentverket om reklamationer

Din orderbekräftelse eller kvittens gäller som garantibevis. Förvara dokumentet väl eftersom dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten.

Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsrätt. Företag får vid köp endast den garantirätt som ges från leverantören, där garantitiden kan variera mellan olika leverantörer. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver sin garantirätt från leverantören. Om du vill få mer information om vilka regler som gäller för företag kan du kontakta vår kundtjänst.

Kontakta oss gärna för mer information.

LEVERANSVILLKOR

När du handlar hos oss är det alltid fri frakt på alla våra produkter. Vi levererar alla produkter och tillbehör kostnadsfritt inom Sverige, i samarbete med speditörer så som, Posten och Schenker.

SPEDITORER

Vi skickar ditt paket inom 24 timmar om produkten finns i vårt lager, i annat fall kan leveranstiden variera mellan 3-14 dagar om den beställs på begäran direkt från leverantörens lager. Vi gör alltid allt vad vi kan för att hålla den uppskattade leveranstiden, för att du ska få hem dina produkter så snabbt som möjligt. Ibland kan det dock ta lite längre tid än beräknat, om vi till exempel får vänta på leverans från leverantören. Men vi levererar din beställning så fort vi bara kan. Tänk på att du som kund alltid ska kunna visa legitimation vid utlämningen/leveransen av produkterna.

LEVERANSBEKRÄFTELSE

När vi har tagit emot din order får du en orderbekräftelse av oss via e-post. Du får även en ett e-postmeddelande med leveransbekräftelse i samband med att produkten/produkterna lämnar vårt lager.

TRANSPORTSKADOR

Om en transportskada skulle uppstå ber vi dig att göra en anmälan om skadan till vår kundtjänst via e-post eller telefon. Vi följer konsumentverkets riktlinjer och anmälan ska göras inom skälig tid efter det att köparen märkt eller borde ha märkt felet. Det är därför viktigt att du avemballerar och inspekterar dina produkter noggrant. För företag gäller att anmälan om transportskador ska ha inkommit inom sju dagar.
För att ärendet ska kunna handläggas på snabbast möjliga sätt ber vi dig att behålla produktens emballage så att detta kan besiktigas. Beroende på skadans omfattning företas omleverans, avhjälpande eller prisavdrag.

FRI FRAKT

Mindre produkter, som till exempel: Klockor, smycken, mm skickas som brev, spårbart paket eller alt rekomenderad post beroende på värde på det som skickas. Lite större produkter så som ex väskor levereras med hjälp av Posten till ditt närmaste Postombud. När paketet anlänt till ombudet skickas ett SMS ut om att ditt paket finns klart för upphämtning. Har du inte angivit ett mobilnummer får du istället en brevavi som inkluderar referensnummer samt anvisning om var paketet finns att hämta.

HÄMTA SJÄLV I BUTIK

Ni kan även välja att hämta i vår butik. När du väljer hämta själv i butik betalar du dina produkter med önskat betalningssätt i webbshopens kassa, sedan är ni välkomna in till butiken och hämta ut er vara.

Vår butik har öppet vardagar mellan kl. 10:00 – 18:00, lördagar 10:00 – 14:00, söndagar stängt.

FÖRSÄLJNING TILL MINDERÅRIGA

Vår butik säljer inte produkter till minderåriga (under 18 år) utan målsmans tillåtelse.

VI HANTERAR DINA PERSONUPPGIFTER ENLIGT PUL

När du gör din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och personnummer. Samtidigt godkänner du att vi sparar och använder dina personuppgifter för att vi ska kunna fullfölja våra åtaganden mot dig som kund. Vi dokumenterar dessutom viss kommunikation som vi har med dig via telefon eller e-post, för att kunna ge dig bästa service och följa upp dina ärenden.

Enligt Personuppgiftslagen (PUL) har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att den ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår kundtjänst.

Vi kommer aldrig att lämna ut dina personuppgifter till tredje part.

ANVÄNDNING AV COOKIE-FILER

Denna webbplats använder ”cookies” för att hjälpa dig att få en personligt anpassad Internetupplevelse.

En cookie är en textfil som en webbserver lägger in på din hårddisk. Cookie-filer kan inte användas för att köra program eller leverera virus till din dator. En cookie är unikt tilldelad dig och kan endast läsas av en webbserver i den domän som utfärdade cookie-filen till dig. Ett av huvudsyftena med cookie-filer är att ange för webbservern att du har återvänt till en specifik webbsida, så att du kan få en personligt anpassad upplevelse när du besöker webbsidan igen. Du kan välja om du vill acceptera en cookie eller inte. De flesta webbläsare accepterar cookie-filer automatiskt, men det går vanligtvis att ändra inställningarna till att inte acceptera cookie-filer om Du föredrar det.

Om du stänger av cookie-funktionen är det möjligt att du inte till fullo kan utnyttja de interaktiva funktionerna på denna webbplats eller de andra webbplatser som du besöker.

ANTI-SPAM POLICY

Vi tar direkt avstånd från allt som har med spam, eller skräppost, att göra. Vi medverkar ej till att skicka SPAM, och skickar inte e-post från tredje part eller rörande varor eller tjänster som ej är direkt relaterade till vår verksamhet.

Som kund till oss kan du få e-post rörande din order, betalning eller annan kommunikation du initierat, samt information, nyhetsbrev eller erbjudanden kring vår kundrelation.

Om du har valt att ta emot vårt nyhetsbrev kommer vi att skicka information och produkterbjudanden till dig via e-post. Vill du inte längre ta emot några nyhetsbrev kan du enkelt avregistrera dig via en avregistreringslänk i det aktuella nyhetsbrevet, eller kontakta vår kundtjänst om du behöver hjälp.

BETALSÄKERHET

Klarna Checkout

Vi använder Klarna Checkout för privatkunder. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

För information om din betalning kontakta Klarna via klarna.com/sv/kundservice

Våra villkor i korthet

Det är dock de fulla villkoren, nedan, som gäller.

  • Alla bud är bindande.

  • Till vinnande bud tillkommer Inropsavgift om 20% inkl. moms samt slagavgift om 50 kr inkl. moms och i förekommande fall även följerätt. Prisexempel: Ditt vinnande bud är 1 000 kr. Då tillkommer inropsavgift 20% = 200kr och slagavgift 50 kr. Totalt betalar du 1250 kr inkl. moms.

  • Betalning och avhämtning av köpta Objekt ska ske senast sju kalenderdagar efter avslutad auktion. Därefter tillkommer påminnelseavgift och lageravgift enligt gällande prislista.

  • Alla föremål säljs i befintligt skick.

Användarvillkor

Dessa Användarvillkor gäller från och med 2020-02-10.

01. Begrepp och definitioner

Vintage 24 AB

Hemsidan: www.vintage24.se

Tjänsten:

Med Tjänsten avses den internetbaserade marknadsplats som tillhandahålls av Vintage24 AB på Hemsidan.

Objekt:

Ett eller flera föremål som auktioneras ut på Tjänsten under samma objektsnummer

Kund:

En person som har registrerat sig för användning av Tjänsten och därmed kan använda Tjänsten för att köpa ett Objekt.

Köpare:

Den Kund som lagt det vinnande budet.

Säljare:

Den person för vars räkning Vintage24 AB har åtagit sig att sälja ett Objekt.

Reservationspris:

Det pris för under vilket säljaren inte kan tänka sig att sälja ett visst Objekt.

Användarvillkor:

Detta avtal som utöver tvingande lagstiftning reglerar Kundens användande av Tjänsten.

02. Registrering

För att kunna delta i budgivning och köpa Objekt på Tjänsten måste Kunden registrera sig till Tjänsten genom att fylla i det registreringsformulär som finns på Hemsidan. För att fullgöra registreringen måste Kunden lämna sitt samtycke till Användarvillkoren genom att markera rutan ”Jag har läst och godkänt användarvillkoren” i slutet på registreringsformuläret. Genom att lämna sitt samtycke åtar Kunden sig att följa Användarvillkoren. Kunden är skyldig att ange korrekta och fullständiga person- och kontaktuppgifter och ansvarar också för att hålla informationen uppdaterad, t.ex. vid flytt eller byte av e-postadress. Om ett företag registreras som Kund ska registreringen göras av en fysisk person med rätt att binda företaget till Användarvillkoren. Denna fysiska person ska även anges som kontaktperson för företaget. Personer som är under 18 år, personer med begränsad rättshandlingsförmåga eller Kunder som har stängts av, temporärt eller permanent, från Tjänsten har inte rätt att delta i budgivning eller köpa Objekt som erbjuds på Tjänsten. Kunden har endast rätt att delta i budgivning och köpa Objekt från Tjänsten genom att använda sina egna användaruppgifter och Kunden ansvarar själv för alla bud och handlingar som utförs under inloggning i Kundens namn. Kunden ska på bästa sätt se till att lösenordet hålls hemligt och inte avslöjas för tredje man. Om det föreligger misstanke om att lösenordet har kommit till känna för någon utan behörighet måste lösenordet omedelbart ändras. Kunden har inte rätt att låna ut, överföra eller sälja sitt användarkonto, lösenord eller övriga uppgifter varmed budgivning sker i Kundens namn till tredje man.

03. Integritet

Vilka personuppgifter hanterar vi?

Vintage24 AB samlar in och hanterar personuppgifter. Personuppgifter är information som kan koppla Kunden till en fysisk person. De uppgifter som samlas in är namn, adress, e-postadress, telefonnummer och personnummer. Vintage24 AB  hanterar även annan information som Kunden lämnat vid sina kontakter med Vintage24 AB, exempelvis betalningsuppgifter.

Hur samlas uppgifterna in?

Personuppgifterna samlas in när Kunden registrerar sig till Tjänsten och själv lämnar uppgifterna samt informerats om och givit sitt samtycke till att uppgifterna behandlas enligt dessa Användarvillkor. Vintage24 AB samlar även in annan information som Kunden lämnat vid sina kontakter med Vintage24 AB.

Vad används uppgifterna till?

  1. Tillhandahållande av tjänsten
    Vintage24 AB hanterar personuppgifter i den omfattning det behövs för att kunna identifiera Kunden och fullfölja sitt avtal med Kunden om leverans av tjänster och produkter. Exempelvis behandlas personuppgifter för administration av Kundens köp och försäljning, fakturering och utbetalning samt support av Tjänsten. Behandlingen ovan är en förutsättning för att Vintage24 AB ska kunna tillhandahålla Tjänsten och den rättsliga grunden är Fullgörande av avtal.                                                                                        
  2. Kommunikation om tjänsten
    Vintage24 AB behandlar personuppgifter vid övrig kommunikation med Kunden exempelvis för att informera Kunden om service och uppdatering av Tjänsten, förändringar i Användarvillkoren samt ändrade adresser och öppettider. Behandlingen utförs i syfte att förbättra Tjänstens tillgänglighet för Kunden samt Kundens upplevelse av Tjänsten och den rättsliga grunden är Berättigat intresse.
  3. Nyhetsbrev
    Vintage24 behandlar vissa personuppgifter i syfte att marknadsföra Vintage24 AB produkter och tjänster samt på Tjänsten utauktionerade föremål till Kunden genom e-postutskick, så kallade Nyhetsbrev. Behandlingen är nödvändig för all typ av kommunikation med Kunden och den rättsliga grunden är Berättigat intresse.
  4. Efterlevnad av lagar
    Vintage24 AB behandlar personuppgifter i syfte att fullgöra sina lagstadgade skyldigheter. Exempel på detta är lagring av faktureringsunderlag för att uppfylla skyldighet enligt bokföringslagen. Den rättsliga grunden är Rättslig förpliktelse.
  5. Förhindra missbruk av Tjänsten
    Vintage24 AB behandlar personuppgifter för att upptäcka eller förhindra en användning av Tjänsten som strider mot Användarvillkoren. I syfte att förhindra missbruk av Tjänsten kan Kunden, exempelvis vid utebliven betalning, bli föremål för automatiskt beslutsfattande som leder till temporär eller permanent avstängning från Tjänsten. Den rättsliga grunden är Fullgörande av avtal.

Hur länge sparas uppgifterna?

Om inget annat anges nedan sparas Kundens uppgifter så länge kunden är registrerad till Tjänsten och regelbundet använder Tjänsten. Vid inaktivitet i tre år raderas Kundens uppgifter förutom då vi enligt lag är skyldiga att spara dem under en längre tid, exempelvis enligt bokföringslagen. De personuppgifter som Vintage24 AB hanterar på grund av rättslig förbindelse sparas så länge som den aktuella lagen kräver. Vid obetald fordran sparas uppgifterna tills det att fordran är reglerad.

Vilka uppgifter lämnas ut?

Vintage24 AB kan komma att lämna ut information, däribland personuppgifter, till tredje part vid exempelvis köp av tjänster såsom webbhotell och verktyg för nyhetsbrevsutskick. Uppgifter kan också komma att lämnas till brottsbekämpande myndighet enligt lag och myndighetsbeslut.

Hur skyddas uppgifterna?

Vintage24 AB vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda alla insamlade uppgifter. All intern behandling av personuppgifter är reglerad och de anställdas tillgång till uppgifterna begränsad.

Dina rättigheter

  1. Rätt till information
    Kunden har rätt att vid insamling av personuppgifter samt på Kundens begäran kostnadsfritt få information om vilka personuppgifter  Vintage24 AB behandlar. Begäran ska vara skriftlig och personligt undertecknad av Kunden. För snabbare hantering ombeds Kunden specificera vilka uppgifter Kunden vill ha tillgång till. Begäran skickas till Personuppgiftsansvarig enligt adress nedan.
  2. Rätt till rättelse
    Kunden har rätt att få felaktiga personuppgifter rättade. Kunden har också rätt att komplettera med personuppgifter som av Kunden anses vara relevanta men saknas. Om uppgifter rättas på Kundens begäran har Vintage24 AB skyldighet att informera dem som Vintage24 AB  har lämnat ut uppgifter till om att uppgifterna har rättats.
  3. Rätt till radering
    Kunden har rätt att be att uppgifterna om Kunden raderas. Uppgifterna måste raderas i följande fall:

    • Om uppgifterna inte längre behövs för de ändamål som de samlades in för
    • Om behandlingen grundar sig enbart på Kundens samtycke och Kunden återkallar samtycket
    • Om behandlingen sker för direktmarknadsföring och Kunden motsätter sig att uppgifterna behandlas
    • Om Kunden motsätter sig den personuppgiftsbehandling som sker efter en intresseavvägning och det inte finns berättigade skäl som väger tyngre än Kundens intresse
    • Om personuppgifter inte har behandlats enligt regleringen
    • Om radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet
  4. Om uppgifter har raderats på Kundens begäran kommer Vintage24 AB att informera dem som Vintage24 AB har lämnat ut uppgifter till om att uppgifter har raderats. Vintage24 AB kommer dock inte att göra detta om det skulle visa sig omöjligt eller innebära en alltför betungande insats.
  5. Rätt till begränsning av behandling
    Kunden har rätt att i vissa fall kräva att behandlingen av personuppgifter begränsas. Med begränsning menas att personuppgifterna markeras så att dessa i framtiden endast får behandlas för vissa avgränsade syften. Rätten till begränsning gäller bland annat när Kunden anser att uppgifterna är felaktiga och begärt rättelse. I sådana fall kan Kunden även begära att behandlingen av uppgifterna begränsas under tiden uppgifternas korrekthet utreds.
  6. Dataportabilitet
    Kunden har i vissa fall rätt att få ut och använda sina personuppgifter på annat håll (dataportabilitet). För att Kunden ska kunna nyttja sin rätt till dataportabilitet måste Kundens begäran avse sådana personuppgifter som Kunden själv har lämnat och som Vintage24 n AB  behandlar med stöd av samtycke från Kunden eller för att uppfylla avtalet med Kunden. Kunden har dock inte rätt att flytta sina personuppgifter om  Vintage24 AB behandling av dessa uppgifter är baserad på en intresseavvägning eller skyldighet enligt lag.
  7. Rätt att göra invändningar
    Kunden har rätt att invända mot den behandling av personuppgifter som Vintage24 AB gör med stöd av intresseavvägning. Kunden behöver då specificera vilken behandling som invändningen riktar sig mot. Vid sådan invändning får Vintage24 AB endast fortsätta utföra behandlingen om det kan visas att det finns tvingande berättigande skäl till att personuppgifterna måste behandlas som väger tyngre än Kundens intressen. Om Kundens personuppgifter behandlas för direkt marknadsföring har Kunden alltid rätt att när som helst invända mot behandlingen.
  8. Automatiserat beslutsfattande
    Kunden har rätt att inte bli föremål för ett beslut som enbart grundas på någon form av automatiserat beslutsfattande om beslutet kan ha rättsliga följder för Kunden eller på liknande sätt i betydande grad påverkar honom eller henne.
  9. Klagomål
    Om Kunden anser att Vintage24 AB  behandlar personuppgifter i strid med dataskyddsförordningen kan klagomål lämnas till Datainspektionen.
  10. Skadestånd
    Om Kunden har lidit skada på grund av att dennes personuppgifter har behandlats i strid med dataskyddsförordningen kan Kunden ha rätt till skadestånd. Kunden kan då begära skadestånd från Vintage24 AB  den personuppgiftsansvarige eller väcka skadeståndstalan i domstol.

Personuppgiftsansvarig och kontaktuppgifter

Nedan angiven är personuppgiftsansvarig för insamling och behandling av personuppgifter på Vintage24 AB. Det är även hit Kunden kan vända sig för att utöva sina rättigheter eller framföra klagomål:

Vintage24 AB

Org.nr 556202-7861

Stortorget 2

272 31 Simrishamn

Tel. 0414-103 29

info@vintage24.se

04. Användning av Tjänsten

Vintage24 AB lämnar inga garantier för en kontinuerlig eller säker tillgång till Tjänsten. Faktorer såsom driftstörningar, underhåll och andra omständigheter kan störa Tjänstens tillgänglighet. Vintage24 AB ansvarar inte heller för skador som kan uppstå genom att Kunden inte har tillgång till Tjänsten, t.ex. genom utebliven möjlighet att delta i budgivning. Vintage24 AB äger full rätt men har inte skyldighet att ogiltigförklara auktioner, såväl påbörjade som pågående och avslutade, som inte kan eller har kunnat fullföljas p.g.a. tekniska problem. Vintage24 AB har rätt att stänga av en Kund från Tjänsten, både temporärt och permanent om Kunden har förfallna fakturor, inte har hämtat ut köpta Objekt inom avsatt tid eller på andra sätt brutit mot Användarvillkoren. En Kund som har blivit avstängd från Tjänsten har inte rätt att använda sig av Tjänsten via en annan Kunds inloggningsuppgifter. Vintage24 AB förbehåller sig rätten att när som helst och efter eget gottfinnande revidera, uppdatera eller upphöra med att tillhandahålla Tjänsten.

05. Objektsbeskrivning och Utropspriser

Alla Objekt som läggs ut till auktion har ett utropspris, en ungefärlig värdering, av Objektets värde. Utropspriset är en marknadsbaserad uppskattning och ska endast ses som vägledande. Slutbudet kan komma att både över- och understiga utropspriset. Varje Objekt beskrivs övergripande på Hemsidan i objektsbeskrivningen. Kunden ansvarar själv för att innan budgivningen undersöka och bedöma det aktuella Objektets skick samt kontrollera om eventuella tillbehör inkluderas. Uppgifter som anges i beskrivningen kan komma att ändras eller kompletteras om ny information av betydande art har blivit känd. Ändringar och kompletteringar publiceras i förekommande fall i respektive beskrivning. Om dessa ändringar och/eller komplettering är av betydande art förbehåller sig Vintage24 AB rätten att ta bort Objektet från auktionen och att återföra Objektet med nytt utropspris, beskrivning och bild. Alla längdangivelser är centimeter om inget annat anges.

06. Budgivning och Köp

Endast registrerade Kunder som har lämnat sitt godkännande till Användarvillkoren och inte fått sitt användarkonto avstängt har möjlighet att lägga bud. Bud lämnas genom att Kunden loggar in med sina användaruppgifter på Hemsidan, antingen på distans eller genom de kunddatorer som finns tillgängliga i våra visningslokaler. Budgivning sker enligt förutbestämda prisintervall och alla tillgängliga bud visas i den rullgardinsmeny där budet anges. Exempelvis läggs bud mellan 50 och 100 kr i intervall om 25 kr medan bud mellan 1000 kr och 2000 kr läggs i intervall om 100 kr. Varje auktion har tilldelats en sluttid. Vinnande budgivare är den som vid avslutad auktion har lagt det högsta budet om detta är lika med eller högre än ett eventuellt Reservationspris. Om det vid auktionens avslut ligger två lika höga bud vinner den budgivare som lade budet först. Om ett bud registreras när det återstår mindre än tre minuter till auktionens avslut förlängs den återstående tiden till tre minuter. I det fall ett Reservationspris förekommer på ett Objekt kommer bud under Reservationspriset att visas i rött under budhistorik. Detta indikerar att budet är lagt men att budet inte överstiger reservationspriset. Endast bud lika med eller högre än reservationspriset kan leda till att budgivaren vinner auktionen. Budgivning kan ske på två sätt:

Manuell budgivning

Vid manuell budgivning följer Kunden auktionen på egen hand och bestämmer om och när Kunden vill lägga ett bud samt på vilken nivå budet ska ligga. Lägsta möjliga bud är det som står angivet i rullgardinsmenyn ”Lägg ditt maxbud”.

Automatisk budgivning och maxbud

Vid automatisk budgivning lägger Kunden ett bud som motsvarar det högsta belopp som Kunden är villig att betala för Objektet, exklusive slagavgift och inropsavgift. Detta startar en automatisk tjänst som för Kundens räkning bjuder så förmånligt som möjligt upp till det angivna maxbudet. Det vinnande budet kan således bli lägre än det angivna maxbudet. Om Objektet är belagt med ett Reservationspris kommer den automatiska tjänsten att bjuda upp till Reservationspriset eller till maxbudet beroende på vilket som kommer först. Om Kunden leder budgivningen kan Kunden välja att höja ditt eget maxbud utan att det påverkar den aktuella budnivån.

Kunden får inte bjuda på Objekt inlämnade till försäljning av Kunden själv i syfte att manipulera budgivningen, antingen själv eller via ombud. Om Kunden, oavsett anledning, bjuder på och köper Objekt inlämnade till försäljning av Kunden själv är Kunden skyldig att betala samtliga köp- och säljavgifter samt kan komma att bli avstängd. Samtliga bud, inklusive maxbud är bindande och kan inte ändras eller dras tillbaka. Vintage24 AB och den Kund som lagt det vinnande budet (Köparen) anses ha ingått ett bindande avtal vid tiden för auktionens avslut. Du ansvarar själv för att kontrollera om ditt lagda bud lett till köp och denna information erhålls via Tjänsten genom inloggning på Hemsidan eller i Vintage24 AB´s auktionshus. Ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen, dvs. en rätt för konsumenter att frånträda avtal ingångna på distans gäller inte då det alltid ges möjlighet att undersöka Objektet innan auktionen samt lägga bud på Objektet i våra visningslokaler.

07. Avgifter och betalning

Alla priser och avgifter anges i SEK. För varje köpt Objekt tillkommer utöver det vinnande budet en inropsavgift samt en slagavgift enligt gällande prislista som Kunden i enlighet med godkännandet av Användarvillkoren förbinder sig att betala. Kunden kan även komma att bli betalningsskyldig för följerätt/droit de suite om Objektet omfattas av detta, se nedan. Senast sju dagar efter avslutad auktion måste Kunden erlägga full betalning för sitt köp till Vintage24 AB vilket omfattar det vinnande budet, inropsavgift och slagavgift. Betalning av köpta Objekt kan ske i något av Vintage24 AB  auktionshus i samband med avhämtning. Vid betalning i Vintage24 AB´s auktionshus erhålls kvitto på kortbetalning i samband med betalningen. Faktura erhålls även via Tjänsten genom inloggning på Hemsidan. Om betalning sker via bank erhålls bevis på betalning elektroniskt via Tjänsten. Observera att det vid fakturabetalning över internet kan dröja upp till fyra bankdagar innan betalningen har kommit Vintage24 AB tillhanda och vunna Objekt kan inte lämnas ut till Köparen innan betalningen är Vintage24 AB tillhanda. Om full betalning inte erläggs i rätt tid har Vintage24 AB rätt att av Köparen kräva fullgörelse samt påföra påminnelseavgift. Om full betalning inte har erhållits inom 14 dagar efter auktionens avslut har Vintage24 AB rätt att stänga av Kunden temporärt tills det att full ersättning erhållits. Om full ersättning inte erhållits inom 21 dagar efter auktionens avslut har Vintage24 AB  rätt att häva köpet samt stänga av Kunden permanent från Tjänsten. Vid hävt köp har Vintage24 AB rätt att sälja om Objektet utan att först underrätta Köparen om detta. Vintage24 AB förbehåller sig rätten att själv bestämma valet av påföljd gentemot en Köpare som inte betalar i rätt tid. Säljarens intresse ska dock beaktas i skälig omfattning.

08. Följerätt

Enligt lagen om upphovsrätt (SFS1960:729) kan en särskild avgift, följerätt, tillkomma vid vidareförsäljning av konstnärliga verk. Följerätt eller droit de suite är en ersättning till upphovsrättsmannen eller dennes arvinge och gäller upp till 70 år efter upphovsrättsmannen död. Ersättningen är mellan 0,25 % och 5 % av vinnande bud exkl. inropsavgift. Följerätt utgår endast om vinnande bud exkl. inropsavgift överstiger en tjugondel av gällande prisbasbelopp vilket 2019 motsvarar 2 325 SEK. Om ett Objekt är omfattat av följerätt anges detta i respektive beskrivning på auktionssidan.

09. Avhämtning och transport

Hämtning av köpta Objekt ska ske senast sju kalenderdagar efter avslutad auktion och kan ske först efter att  har erhållit full betalning. Objektet kan hämtas i det auktionshus som angivits i Objektets beskrivning. Objektet kan också beställas till något av Vintage24 AB  mot den transportavgift som angivits i beskrivningen. Objekt som fraktas mellan Vintage24 AB olika auktionshus ska avhämtas inom sju kalenderdagar efter att Objektet har anlänt. Kunden ansvarar själv för att kontrollera när Objektet anländer och när sista dag för avhämtning utlöper. Efter sista avhämtningsdag tillkommer en lageravgift om 10 kr inkl. moms per objekt och dag. Vintage24 AB har rätt att temporärt stänga av en kund från budgivning och köp om kunden inte har betalat och hämtat sitt köp inom fjorton dagar efter avslutad auktion. Kunden kan själv ingå avtal med en extern speditör för att beställa transport, t.ex. genom att använda sig av rekommenderade speditörer på Hemsidan. Alla transportavtal ingås direkt mellan Kunden och vald speditör. Om Kunden beställer transport med en extern speditör måste Kunden informera Vintage24 AB om detta för att undvika eventuella lageravgifter. Vintage24 AB ansvarar inte för skador och felaktigheter på Objektet som uppkommer under hantering eller transport utförd av extern speditör. Mindre Objekt kan beställas direkt till din hemadress som brev eller postpaket. Kostnaden för detta anges i aktuell prislista under Transport. Beställning av köpta Objekt till hemadressen som brev eller postpaket ska göras senast sju kalenderdagar efter avslutad auktion. Om Köparen inte hämtar Objektet inom 3 månader efter uppmaning har Vintage24 AB rätt att sälja Objektet i enlighet med reglerna i lagen om näringsidkares rätt att sälja saker som inte har hämtats (SFS 1985:982). Intäkten av försäljningen kommer i första hand gå till att täcka eventuella obetalda fordringar såsom exempelvis obetalda lageravgifter. Eventuellt överskott kommer att utbetalas till Köparen. När Objektet har avhämtats av Kunden, ombud för Kunden eller av Kunden anlitad speditör övergår risken och ansvaret för Objektet på Köparen.

10. Användande av cookies

En cookie är en liten textbaserad datafil som sparas på webbplatsbesökarens dator. Syftet med cookies är bl.a. att underlätta för besökaren och öka användbarheten på en webbsida. Vintage24 AB hemsida använder sig av s.k. session cookies för att låta besökaren/Kunden förbli inloggad under användning av Tjänsten. Session cookies lagras endast i datorns primärminne och gäller endast till det att kunden loggar ut eller stänger webbläsaren. Kunden kan själv välja att acceptera och ta emot cookies eller neka till detta genom inställningar på sin webbläsare. Om Kunden väljer att avaktivera cookies så kan kvaliteten och tillgängligheten till delar av Hemsida försämras.

11. Ansvar för fel

Allt gods säljs i befintligt skick. Det innebär att Kunden har en undersökningsplikt av det Objekt som Vintage24 AB  står som kommissionär för. För att Kunden ska kunna tillgodose sin undersökningsplikt har Vintage24 AB visningar av de Objekt som säljs. Vilken dag, tid och på vilken plats visningen sker annonseras på Webbplatsen. Kunden rekommenderas att besöka visningen och noggrant undersöka och bedöma Objektets värde, tillstånd och skick före auktionen och innan budgivning. Alla Objekt är begagnade om inte annat anges. Samtliga fotografier av Objektet ska endast användas till syfte att identifiera Objektet och kan inte användas för avgörande av dess utförande och skick. Text i objektsbeskrivningen och information om t.ex. ålder, ursprung, skick, upphovsman och äkthet ska endast ses som vägledande vid Kundens undersökning av Objektet. Vintage24 AB ansvarar inte för ofullständiga eller felaktiga beskrivningar om inte felet är av betydande omfattning. Vid väsentliga felaktigheter som gör objektsbeskrivningen direkt vilseledande kan detta ligga till grund för hävning av köpet. Det kan förekomma avvikelser mellan hur Objektet ser ut i verkligheten och hur det ser ut på bild, främst beroende på skiftande ljusförhållanden och färgåtergivning på datorskärmar. Vintage24 AB ansvarar inte för skador och defekter som är naturliga i förhållande till Objektets ålder och art såsom naturligt slitage och åldrande. Vintage24 AB ansvarar inte för funktionen hos ur, urverk, mekaniska, el- eller batteridrivna föremål, inte heller för funktionen hos bruksföremål, verktyg, redskap, cyklar eller motorfordon. Om Vintage24 AB ansvarar för fel eller brist på Objektet ska Vintage24 AB antingen avhjälpa felet, ge Köparen ett prisavdrag som motsvarar felet med hänsyn tagen till det slutgiltiga priset för Objektet, d.v.s. det klubbade beloppet) eller häva köpet. Vintage24 AB förbehåller sig rätten att själv bestämma valet av åtgärd eller kompensation. Vid hävt köp återbetalas det fulla beloppet som köparen har betalat vilket är summan av det klubbade priset, slagavgift och inropsavgift. Vintage24 AB förbehåller sig rätten att kräva att reklamation sker skriftligen. Vid oklarheter avseende Säljarens ägande- eller förfoganderätt till Objektet har båda parter rätt att häva köpet. Om avhjälpande inte sker inom skälig tid från det att reklamationen framställts äger Köparen rätt att häva köpet och mot återlämnande av Objektet återfå det Köparen har betalat för Objektet i samband med köpet. Vintage24 AB ansvarar inte för skada, förlust eller kostnad som direkt eller indirekt har orsakats av konfiskering, beslag eller annan åtgärd vidtagen av civil eller militär myndighet. Vintage24 AB´s maximala ansvar för Objektet är att återbetala till Köparen vad Köparen har betalat tillVintage24 AB i anledning av köpet. Köparen har inte rätt till någon ytterligare ersättning. Vintage24 AB ansvarar aldrig för direkta eller indirekta skador som Köparen kan drabbas av.

12. Ångerrätt

I fall Köparen är konsument har Köparen ångerrätt i enlighet med svenska lagen (2005:59). Köparen har dock inte ångerrätt i det fall undantag från ångerrätt i nämnda lag kan tillämpas.

Köparen ska meddela Vintage24 AB att ångerrätten utnyttjas inom den ångerfrist som löper under fjorton (14) dagar från och med den dag Köparen får det köpta Objektet i sin egen eller via ombuds besittning.

Meddelande om ångrat köp ska innehålla Objektets föremålsnummer samt Köparens kundnamn, och lämnas till Vintage24 AB via e-post till handelscompagniet@gmail.com. Köparen ska använda samma mailadress som finns registrerad på kontot.

Efter ångrat köp ska Köparen på egen bekostnad inom fjorton (14) dagar returnera Objektet. Har Objektet avhämtats av Köparen ska retur ske direkt till Vintage24 AB. Har Köparen valt hemleverans ska retur ske till den visningslokal där Objektet köptes. Retur får inte ske mot postförskott. Köparen står för risken att Objektet skadas, eller kommer bort samt är skyldig att paketera och hantera Objektet på ett sådant sätt att det inte skadas under transporten.

Returnerade Objekt vars köp inte omfattas av ångerrätt förvaras av Vintage24 AB för avhämtning av Köparen. Om Objektet inte avhämtats inom sju (7) kalenderdagar debiteras Köparen förvaringsavgift och/eller kostnaden för transport. När Vintage24 AB har tagit emot Objektet återbetalas erlagt belopp inom fjorton (14) dagar till Köparen, med undantag för Objektets eventuella värdeminskning som har orsakats på grund av att Köparen har hanterat Objektet i större omfattning än nödvändigt, eventuellt tillkommande leveranskostnader som orsakats av att Köparen valt en annan leveransmetod än Vintage24 AB´s standardleverans samt förvaringsavgift för de dagar Vintage24 AB förvarat Objektet och som överstiger sju (7) kalenderdagar.

Återbetalning till Köparen sker i samma form och till samma kontonummer eller kort som eventuellt använts vid köpet. Om Vintage24 AB bedömer att Köparen missbrukar ångerrätten t.ex. genom att använda ångerrätten för att slippa stå fast vid lagda bud, förbehåller sig Vintage24 AB rätten att stänga ner Kundens konto och Kundens tillgång till Tjänsten utan att meddela kunden detta. Åberopande av Ångerrätt påverkar inte extrakostnader såsom lageravgift, påminnelseavgift eller kostnader uppkomna vid beställning av tillvalstjänster såsom exempelvis transport.

13. Befrielsegrunder (Force majeure)

Vintage24 AB ansvarar inte för förlust som tillfogas Köparen och är befriad från skadestånd och andra påföljder om Vintage24 AB inte kan fullgöra sina åtaganden enligt dessa Användarvillkor genom force majeure händelse förutsatt att Vintage24 AB har informerat Köparen om förhållandet inom skälig tid. Som force majeure händelse räknas t.ex. krigshandling, arbetsmarknadskonflikt, myndighetsåtgärd, eldsvåda, översvämning, ändrad lagstiftning eller annan omständighet eller olyckshändelse som Vintage24 AB inte kan råda över eller förutse. Båda parter äger rätt att häva köpet om Vintage24 AB inte kunnat fullgöra viss förpliktelse enligt dessa Användarvillkor till följd av force majeure händelse som pågår i mer än tre månader.

14. Villkorens giltighetstid

Dessa Användarvillkor avser användandet av Tjänsten samt köp av Objekt via Tjänsten och gäller från det att Kunden har registrerat sig på Tjänsten. Vintage24 AB äger rätt att ändra Användarvillkoren samt priser och avgifter som framgår av Prislistan. Vid ändring av Användarvillkoren kommer Kunden att underrättas genom att få e-post skickat till den e-postadress som angavs i samband med registreringen eller genom inloggning på Tjänsten.

15. Prislista för Köpare

Dessa priser gäller vid köp på Tjänsten och Hemsidan. Alla priser anges i SEK. Utöver det vinnande budet tillkommer för varje köpt Objekt inropsavgift, slagavgift och i förekommande fall följerätt. Om följerätt tillkommer anges detta i beskrivningen av Objektet. Du kan läsa mer om följerätt i kapitel 08. Följerätt ovan.

Inropsavgift: Köpare betalar en inropsavgift om 20% inkl. moms.

Slagavgift: Köpare betalar en slagavgift om 50 kr inkl. moms.

Påminnelseavgift: Vid utebliven betalning tillkommer påminnelseavgift om 50 kr per förfallen faktura.

Lageravgift: Om avhämtning inte sker enligt Användarvillkoren har Vintage24 AB rätt att ta ut en lageravgift om 10 kr inkl. moms per dag.

Köpa

Att köpa på auktion är roligt och enkelt! Hos oss kan alla handla oavsett om du är privatperson eller företag – allt du behöver är ett kundnummer. Nedan går vi igenom steg för steg allt du behöver veta för att kunna köpa föremål på Vintage24 AB.

  1. Bli kund

För att kunna lägga ett bud måste du vara kund hos oss och det blir du genom att registrera dig här. Att bli kund är naturligtvis gratis. Efter att du har registrerat dig så kommer du att få ett välkomstmail med dina kunduppgifter. Dessa kunduppgifter använder du sedan när du lägger bud. Som kund får du även tillgång till vårt stora arkiv med slutpriser, möjligheten att spara föremål i din minneslista och påminnelser om när dina bevakade auktioner närmar sig avslut.

  1. Hitta dina föremål

Inspireras – dygnet runt året runt! Här finns ett rikt och brett utbud att inspireras av. Vi har internetauktioner varje dag så varmt välkommen in på vår auktionssida och ta del av vårt stora utbud!

Våra sökfunktioner

För att underlätta ditt sökande erbjuder vi flera olika sökmetoder. Med vårt sökverktyg kan du leta efter föremål inom en viss produktkategori eller i ett visst auktionshus. Du kan också söka direkt på objektsnummer eller med fritext för att begränsa urvalet. Du kan också välja att sortera våra auktioner på senast inkomna, kortast tid kvar eller högsta utropspris.

Förkovra dig i vårt arkiv

Du som registrerad kund har även tillgång till vårt register med avslutade auktioner. För att ta del av denna sökfunktion måste du vara inloggad på sidan, då visas även ett tredje sorteringsalternativ i undermenyn på auktionssidan: avslutade auktioner. Denna service innebär att du kan se vad olika föremål har sålts för tidigare.

Spara dina favoriter

Hittar du intressanta föremål som du inte vill lägga bud på direkt kan du enkelt addera dem till din minneslista. På Mina sidor får du en överblick över dina favoriter och där kan du också ställa in om och när du vill få påminnelser till din e-post när auktionerna närmar sig sin sluttid.

  1. Lägg bud!

På auktion köper man föremål till högstbjudande genom att lägga bud. Till det vinnande budet tillkommer så kallad provision och slagavgift enligt våra användarvillkor.

För att kunna lägga ett bud måste du vara inloggad. Alla bud läggs på respektive objektssida där föremålet visas i sin helhet och där kan du också se hur tiden räknar ner mot sluttiden. Undersök föremålet noggrant innan du lägger bud – kom ihåg att alla bud är bindande.

Manuell budgivning

Med manuell budgivning följer du auktionen själv och höjer dina bud steg för steg.

Automatisk budgivning/maxbud

Med vår automatiska budgivningfunktion kan du lägga ditt slutgiltiga bud direkt. Detta startar en tjänst som för din räkning bjuder så förmånligt som möjligt upp till ditt angivna maxbud.

Överblicka budgivningen

På objektssidan kan du se hur många som är med i aktuell budgivning och vilka bud som lagts. För att få en enkel överblick visas dina bud i röd text och istället för ditt kundnummer visas texten: Ditt bud.

Notifiering på e-post

Har du lagt ett maxbud och blivit överbjuden så skickas en notis till din registrerade e-postadress så att du har chans att komplettera med ett bud innan auktionen löper ut.

  1. Betala och beställ transport

Betala och hämta ut ditt föremål

Det enklaste och snabbast sättet att betala för din vunna auktion är med kort när du hämtar ut varan i vår visningslokal. Vi accepterar både Visa och MasterCard. Observera att ditt inropade föremål ska vara betalat och uthämtat inom 7 kalenderdagar efter avslutad auktion för att du ska undvika lager/förseningsavgifter.

Du har även möjlighet att betala till Vintage24 AB  bankkonto innan du hämtar din vara. Kontouppgifter finns på fakturan som skickats till din registrerade e-postadress. Observera att det kan dröja upp till fyra bankdagar innan pengarna är oss tillhanda och vi kan inte lämna ut ett föremål innan vi ser att vi fått in betalningen. Vi rekommenderar därför att du gör betalningen direkt efter vunnen auktion så att pengarna kommer in tid så att du hinner hämta ut din vara inom 7 kalenderdagar.

Priser och avgifter

Vid köp av auktionsföremål tillkommer utöver det vinnande budet en provision om 20% samt en slagavgift om 50 kr inkl. moms.

Transport och hemleverans

Har du inte själv möjlighet att hämta dina köp? Vi erbjuder flera transportalternativ så att du själv kan välja det som passar dig bäst. Alla transporter bokar du enkelt efter avslutad auktion på sidan Vunna budgivningar under Mina sidor. Om du vill veta mer om vilka transportalternativ som erbjuds kan du läsa det här.

Sälja

Alla kan sälja föremål på Vintage24 AB! Oavsett om du är privatperson eller företag och vill sälja enstaka föremål eller ett helt hem så kan vi hjälpa dig.

  1. Kontakta oss!

Har du något du vill sälja? Ring eller maila oss eller besök vårt auktionshus in Simrishamn, så kan vi svara på hur vi kan hjälpa just dig. Alla våra kontaktuppgifter hittar du här. I Simrishamn tar vi för tillfället endast emot förbokade inlämningar. Kontakta vår godsmottagning för tidsbokning.

  1. Värdering

 

Alla föremål vi säljer värderas och förses med ett utropspris – en bedömning av föremålets marknadsvärde. Värdering kan ske på plats eller i någon av våra visningslokaler.

Värdering i våra visningslokaler

Du är alltid välkommen att visa upp dina föremål för våra värderingsmän i vårt auktionshus. Boka en tid i vår visningslokal och ta med de föremål som ni önskar sälja. Det går även bra att visa upp bilder om du inte har möjlighet att ta med dig det aktuella föremålet.

Värdering hemma hos Er

Vid försäljning av hela hem, konkurs- och dödsbon kan du boka in ett kostnadsfritt hembesök. Då kan vi tillsammans gå igenom dina föremål och lägga upp en handlingsplan som passar just dina önskemål. Vi arbetar regelbundet åt gode män, banker, boutredare, jurister och begravningsbyråer – kunder som ställer höga krav på en trygg och smidig försäljning. Kontakta vår visningslokal för mer information och tidsbokning.

Värdering på e-post

Du kan också maila in bilder till oss med en kort beskrivning av Ert föremål så kan vi göra en första preliminär bedömning.

Beslut

Efter utförd värdering kan ni i lugn och ro ta beslut om ni önskar sälja era föremål genom Vintage24 AB. Vi köper inga föremål själv utan säljer endast på kommission för din räkning. På så sätt kan du vara säker på att dina föremål säljs till ett marknadsmässigt korrekt pris.

  1. Försäljning och katalogisering

 

Försäljningsavtal

Om du beslutar dig för att låta oss sälja dina föremål upprättas ett försäljningsavtal mellan dig och Vintage24 AB . Där kommer vi tillsammans överens om bl.a. utropspriser och eventuella bevakningspriser.

Katalogisering och fotografering

Nästa steg är att föremålen katalogiseras och fotograferas för vår hemsida. Så snart dina föremål har publicerats kan du själv följa auktionerna via Min Sida, din egen sida på Vintage24 AB .

  1. Utbetalning

Ca 30 dagar efter auktionens avslut betalar vi ut försäljningsbeloppet minus våra avgifter till dig, förutsatt att betalning har mottagits från köparen samt att en reklamation inte har skett. Har du flera pågående försäljningar så samla vi ihop flera försäljningar till en utbetalning.

Försäljningsavgift

Vintage24 AB tar ut en försäljningsprovision om 15% inklusive moms på klubbat belopp samt en slagavgift om 50 kr per auktionsobjekt. I denna avgift ingår både fotografering, lagerhantering och det administrativa arbetet kring in- och utbetalning.